Här går vi igenom fyra faktorer som många cyklister inte tänker på när de köper cykelbelysning.
1. Är cykellampan vattentät?
Det är väldigt viktigt att du kontrollerar att din blivande cykelbelysning är vattentät. Du vill ju inte att dina cykellampor ska slockna en mörk kväll när regnet öser ner! Vattentäthet mäts utifrån en IP-standard. En cykelbelysning som klassas som IP67 innebär till exempel att cykellampan är helt vattentät i ett vattendjup på upp till 1 meter under 30 minuter. Generellt sett är de flesta cykellampor av hög kvalitet framtagna för att vara åtminstone vattentäta, vilket gör att du inte behöver drabbas av panik så fort det börjar regna.
2. Har cykelbelysningen en indikator som visar batteristatus?
En indikator som visar hur mycket som återstår av batteriet kan vara väldigt användbar, för att säkerställa att batteriet inte tar slut mitt under en cykeltur. Det är dock inte ett absolut måste, eftersom du ändå bör ladda din cykelbelysning regelbundet och därmed aldrig bör få slut på batteritid.
3. Ta hänsyn till helheten när du väljer cykelbelysning
När du köper cykelbelysning är det bäst att ta hänsyn till helheten, det vill säga alla de faktorer som talar för eller emot den belysning du överväger att köpa. Det kan dock vara förvånansvärt svårt att finns information om vissa detaljer. Ofta är annonser på nätet felaktigt eller slarvigt utformade, vilket gör att du behöver ta till manualen för att ta reda på vad som egentligen gäller.
4. Tänk på att inte blända dina medtrafikanter
Det är extremt viktigt att du inte bländar dina medtrafikanter – oavsett om de är fotgängare, cyklister eller motorister. Nu när priset på cykelbelysning har sänkts en del kan du köpa cykellampor med ett högt antal lumen till ett lågt pris. Det är inte ovanligt att man hittar cykellampor som avger 1 000, 2 000 eller till och med 3 000 lumen. Med tanke på att strålkastaren på en bil avger 1 200 lumen bör du endast använda dessa när du cyklar ensam genom en öde skog. Om din cykelbelysning avger 1 000 lumen bör den ha lägen med lägre effekt som du kan använda vid möten i trafiken.