Nyhetshörnan

Outsourca kundtjänst – vad innebär det?

En bra och väl fungerande kundtjänst är viktigt av flera anledningar, inte minst för att kunderna ska känna sig nöjda. För den som inte har tid, rätt kunskaper eller av någon annan anledning inte klarar av att sköta företagets kundtjänst kan då använda sig av just tjänsten ”outsourca kundtjänst”. Men vad innebär det egentligen och varför är det ett bra alternativ? Läs mer här!

Så fungerar det att outsourca kundtjänst

Att outsourca kundtjänst innebär att man anlitar ett externt företag som är proffs på just kundtjänst och kundservice. Det kan vara både via telefon, mail, chatt och andra kommunikationssätt och man väljer själv om man vill outsourca hela företagets kundtjänst eller bara delar av den.

Till exempel så kanske det egna företaget har tid och resurser att sköta kundtjänsten själv under arbetsveckan men inte under kvällar, helger och högtider. Företag som tar på sig att sköta kundtjänster erbjuder ofta tjänster dygnet runt, året runt, vilket gör att man kan utöka sin kundtjänst för att möta kundernas önskemål – utan att behöva arbeta själv.

Därför kan det vara smart att outsourca kundtjänst

Att anlita ett externt företag som sköter hela eller delar av kundtjänstdelen i företaget är smart av flera anledningar. En utav anledningarna är att kunder ofta förväntar sig stor tillgänglighet – man vill kunna få tag i en kundtjänst snabbt och inte behöva sitta i telefonkö i timmar eller till och med vara begränsad till en kundtjänst som bara håller öppet ett par timmar om dagen, några gånger i veckan. Med hjälp av externa tjänster kan man helt enkelt bli mer tillgänglig för sina kunder. Om ett företag väljer att outsourca kundtjänst betyder det inte som många tror att man förlorar kontrollen. Givetvis arbetar man nära det externa företag som håller i rodret och man är väl insatt i arbetet som pågår. En bra och tillgänglig kundtjänst bygger dessutom starka kundrelationer, vilket kan ses som en förutsättning för att växa och bli framgångsrik.

En annan anledning till att det kan vara smart att outsourca företagets kundtjänst är att många av dom så kallade ”agenter” som arbetar i kundtjänsten är flerspråkiga och önskas ett speciellt språk i den egna kundtjänsten brukar det inte vara några problem, då outsourcingföretaget rekryterar efter behov.

Att outsourca kundtjänst kan bidra till:

  • Ökad tillgänglighet
  • Bättre kundrelationer
  • Nöjdare kunder